Trénujeme genitív

Novinka
genitiv85

V sade je 100 kartičiek a keďže sa genitív používa často s predložkami, slová v genitíve budeme viazať s predložkami BEZ, OD, DO, Z / ZO, UPROSTRED či OKOLO. Ilustrácie na kartičkách predstavujú jednoduché vety. Prvé slovo je v nominatíve jednotného alebo množného čísla (napr. banán alebo hrušky), nevravec ho teda  vyslovuje vždy v základnom tvare. Posledné slovo je vyskloňované v genitíve, v jednotnom alebo množnom čísle a na kartičkách sú použité všetky rody (mužský, ženský, stredný).

  • počet strán: 25 + 1 (formát A4, 160 g papier) 
  • počet kariet na strane: 4 ks (+ tipy na prácu s materiálom)
  • karty majú vyznačené prerušované čiary na strihanie
  • doba dodania: 3 - 10 pracovných dní

Zvoľte si variant:

  • farebná tlač bez laminácie (odporúčam zalaminovať pred používaním na domácej laminovačke)
  • farebná tlač s lamináciou (bežná laminácia, fólia formátu A4, 80 mic)

Poznámka: Elektronickú verziu materiálov (pdf. a i.) neposkytujem.

 

 

12,50 € 20 € od 12,50 €

Ako trénujeme genitív my

Keď začínate pracovať s kartami, prezrite si obrázky a pomenujte si ich, čím sa uistíte, že nevravec slová pozná. Pracujte vždy s jednou časťou kariet s rovnakou predložkou. Pri každej časti kariet s predložkou vytvorte vetu na ukážku. Používajte pomocné otázky a opisy, kým si nevravec neosvojí schému ilustrovanej vety. Tipy na formuláciu pomocných otázok ponúkam nižšie.

Kartičky s predložkou BEZ

Tri okienka s ilustráciami znázorňujú trojslovnú vetu. Na úvod cvičenia som vytvorila nevravcovi ukážku vety z obrázkov. Ukázala som na jednotlivé obrázky a slová vyslovila, napríklad: „Kráľ - BEZ - koruny“. Aby som umocnila jeho pochopenie, vetu som doplnila opisom. „Tu je kráľ, má korunu,“ ukazovala som na prvý obrázok.  „A tu ju nemá, je BEZ nej...“ ukazovala som na druhý obrázok. „... bez koruny“ – tretí obrázok. Vetu som zopakovala: „Kráľ bez koruny“.  Kratšie pomôcky som formulovala do viet ako: „Sliepka BEZ ...“ a odpoveď som nechala na nevravca.

Kartičky s predložkou Z/ZO

S pomocnými otázkami v úvode cvičenia sme pracovali aj s časťou kariet s predložkou Z/ZO. Pomenovali sme si obrázky (pukance a kukurica) a moja otázka bola: „Z čoho sú (sa robia) pukance?  Robia sa Z...?“ „Z kukurice.“  „Z čoho sú loďky? Loďky sú Z ...?“

Kartičky s predložkou DO

Ako model pomocnej otázky pre časť kariet s predložkou DO som použila variácie prvého slova na kartičke so spojením „...dáme DO čoho? ...patrí DO čoho...?" Takže pomocné otázky zneli napríklad takto: „Toto sú ponožky a dáme ich DO...?“ alebo „Kvety patria DO čoho? Patria DO....? Hlina patrí DO...?“

Kartičky s predložkou OD

Kartičky sa skladajú z dvoch ilustrácií. Veci a postavičky OD ktorej ju „prijímame/dostávame“. Cvičenie s touto časťou sme s nevravcom začínali opisom prvého obrázku, prípadne otázkou: „Čo je to?“ (banán) a posledného „Kto je to?“ (opica).  Spýtala som sa: „OD koho je banán? OD....?“ Nevravcova odpoveď: „Od opice.“

 Kartičky s predložkami OKOLO a UPROSTRED

Hlavný obrázok znázorňuje situáciu, ktorú v troch ilustráciách pod ňou rozložíme na vetu s predložkou. Na kartičkách sú predložky zobrazené symbolom. (Pred trénovaním genitívu si predložky precvičte hravou formou s reálnymi predmetmi/hračkami, ktoré budete ukladať okolo kocky, alebo uprostred kruhu vytvoreného z kociek.)

Pri trénovaní genitívu s kartičkami sme si opísali hlavný obrázok a pomenovali si jednotlivé jeho časti (toto je fontána a toto je záhrada). Následne sme si vetu poskladali na troch obrázkoch aj s pomocnou otázkou: „Fontána je UPROSTRED čoho? UPROSTRED...?“ alebo „Kde sú myšky? Sú OKOLO...?“

(Tip: ak sa vám pre nevravcov zdá slovo „uprostred“ náročné na vyslovenie, použite jednoduchší variant „v strede“.)

Pomocné otázky sú pri zoznamovaní sa s kartičkami dôležité. Navedú nevravcov na jednoslovné odpovede, a tým pádom sa sústredia na ohýbanie slova v genitíve. Postupne však nebudú potrebné. Dieťa si schému viet osvojí a bude vedieť „čítať“ obrázky samostatne. Ak máte doma už malého školáka, prekryte mu texty pod obrázkami. Chceme predsa, aby si správny gramatický tvar tvoril vo svojej hlave, a nie ho prečítal v texte.